oprez!

Pet načina kako zaštititi svoju privatnost na Facebooku

Facebook
Reuters/PIXSELL
11.10.2012.
u 12:00

Sigurno ne želite podijeliti s Googleom 'nabrijan' status o okršaju sa šefom od neki dan? Donosimo vam nekoliko pravila koja će vam olakšati život na fejsu

Imati profil na društvenoj mreži kao što je Facebook u današnje vrijeme nije ništa neobično. No, koliko god Facebook imao dobre strane poput povezivanja s osobama s kojima se inače nikako ne biste mogli upoznati ili održavanja veza s prijateljima iz osnovne ili srednje škole, toliko su i stalne promjene koje tvrtka uvodi kako bi ušla ukorak s napretkom rizične za zaštitu privatnosti i osobnih podataka. Ako niste ekshibicionist i svoju intimu svojevoljno ne želite podijeliti sa cijelim svijetom, poželjet ćete ograničiti dostupnost svojih podataka na Facebooku. Uostalom, tko bi želio podijeliti s Googleom i ostalim tražilicama na internetu posebno \"nabrijan\" status o okršaju sa šefom otprije neki dan? Kako biste izbjegli takve i slične neugodnosti, donosimo vam nekoliko jednostavnih pravila koja će vam olakšati život i boravak u virtualnom svijetu.

1. Sve je javno - prvo odaberite najvišu razinu privatnosti

Facebook automatski, ako niste drugačije odredili, vaše fotografije, statuse, zabilješke i aktivnosti smatra javnim dobrom i dijeli ih ne samo sa svim korisnicima koji su za to zainteresirani nego i s različitim pretraživačima i drugim tvrtkama kojima je zanimljivo koliko ste puta spomenuli cijenu goriva ili omiljenu marku cipela. Kako biste izbjegli da vaš status zajedno s osobnim podacima završi na Googleu, potrebno je poigrati se sa postavkama privatnosti. Facebook nudi tri opća stupnja – javno, vidljivo prijateljima i korisnički odabir. Naš je savjet sve postaviti na najvišu razinu privatnosti, odnosno da je vidljivo samo vama. Nakon što ste \"zaključali\" svoje podatke od neželjenih gostiju, odaberite ono što želite podijeliti. Osobne podatke, kao i kontakte, najbolje je dijeliti samo s prijateljima. Fotografije možete ograničiti i samo na pojedine osobe, a ako se kasnije predomislite, na dnu stranice na kojoj je prikazan album ili fotografija ispisan je link koji možete poslati i osobama koje nisu na Facebooku. Taj link dopušta pristup samo tim fotografijama, ne i vašem profilu. To se ne odnosi na \"naslovnu fotografiju\" na timelineu koja je javna, htjeli vi to ili ne. Također, ako ne želite da se vaš Facebook-profil pojavljuje u Googleovim rezultatima, potrebno je isključiti opciju \"javne pretrage\" koja se nalazi pod postavkama privatnosti na vašem profilu. Usto stručnjaci za sigurnost naglašavaju da je dobro ograničiti svoju dostupnost drugim članovima Facebooka.

2. Pazite koga nazivate \"prijateljem\" - ne zaboravite \"svrstati\" nove frendove

Bacite oko na broj \"prijatelja\" na svom Facebook-profilu i zapitajte se koliko je tih prijatelja stvarno. Točnije, s koliko njih kontaktirate i koliko ih zapravo poznajete. Mumbasa iz Bocvane postao vam je prijatelj jer oboje igrate neku od igara na Facebooku? Super, ali jeste li svjesni da vam on istovremeno može vidjeti sve fotografije i popis vaših prijatelja? Kad se prihvaća zahtjev za prijateljstvo, trebalo bi se voditi principom kojim se vodimo i u stvarnom svijetu – želite li tu osobu pustiti u svoju kuću? Facebook za takve slučajeve nudi opciju ograničenog profila. Ljudi koje dodate na limitiranu ili \"restricted\" listu moći će vidjeti samo one bilješke, odnosno objave koje vi označite kao javne. Sve ostalo od njih je skriveno. Usto korisna može biti i opcija blokiranja pojedinaca koji postanu previše naporni pozivima na, primjerice, 90. rođendan svoje prabake.

3. Kontrolirajte postavke privatnosti na svom profilu - pratite što Facebook mijenja

Facebook ima simpatičnu praksu povremenog mijenjanja svojih postavki privatnosti. Naravno, o tome bi va Mark Zuckerberg i Facebook trebali obavijestiti e-mailom i porukom na vašem profilu. Kada se to dogodit, ne budite lijeni, uzmite si nekoliko minuta i pročitajte što je novo u postavkama i pravilima. To može značiti razliku između dijeljenja vašeg datuma rođenja s 30 bliskih prijatelja i s milijardu korisnika Googlea.

4. Facebook-profil kao (rizičan) ključ koji otvara sva vrata - čuvajte se instant-personalizacije

Mnoge su web-stranice odlučile iskoristiti činjenicu da većina ljudi ima Facebook-profil te su korisnicma dale primamljivu ponudu. Umjesto da imaju nekoliko različitih korisničkih imena i lozinki za svaku, prijaviti se mogu Facebook-računom. Dovoljno je tek stisnuti opciju \"Prijavi se putem Facebooka\" i cijeli je proces prijave preskočen. No to znači i da Facebook dijeli vaše podatke s tim stranicama. Ako to ne želite, dovoljno je isključiti opciju instant-personalizacije. To ne znači da se više nećete moći prijaviti na pojedinu stranicu s Facebook-računom, nego da će vas stranica izrijekom pitati za dopuštenje.

5. Vaša slika na Facebookovu oglasu - otkud sad to tamo?!

Kliknuli ste na Facebook-stranicu svog najdražeg proizvođača računala i vaša se slika pojavila u oglasu tog proizvođača na profilu vašeg prijatelja. Kako? Facebook je prilikom posljednje promjene pravila korištenja uveo \"preporuke\" – \"Ivana voli XY. Pridruži joj se\". Međutim, većina korisnika baš i nije sklona tome da se njihova slika profila nalazi na oglasu neke tvrtke i to još besplatno. Stoga je potrebno u postavkama privatnosti pod opcijama aplikacija i web-stranica deaktivirati mogućnost da se vaši podaci pojave u oglasima treće strane, kako to zgodno nazivaju.

Ključne riječi

Komentara 2

OB
-obrisani-
12:06 11.10.2012.

jedini nači da sačuvate privatnost koliko toliko je da uopšte niste deo špijunskog alata zvani facebook

IB
istina_boli
12:36 11.10.2012.

Sto dalje od Facebooka to sigurniji.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije